Ace & Tate Antwerpen: optiek omarmt waste plastics

Inspirerend Antwerps afval

De winkels van Ace & Tate zijn strak én speels. Dat was voor Plasticiet een grote inspiratiebron voor het ontwerp voor de Antwerpse winkel. Naast het design is ook het verhaal van de winkel belangrijk. Daarom besloot Plasticiet om lokaal afval van Antwerpen te gebruiken in het materiaal. Niet alleen omdat het herkenbaar zou zijn voor de bewoners, maar ook vanwege de ambitie van Ace & Tate om uit te groeien tot een duurzaam bedrijf.

Uitdaging

Lili de Goede, toenmalig lid van store designteam van Ace & Tate, ontdekte het materiaal van Plasticiet in 2018 op de beurs Design-District in het Belgische Leuven. Zij was erg enthousiast over de stijl en de sfeer van de beursopstelling van Plasticiet. Toen de winkel in Antwerpen toe was aan een nieuw design, was het geen vraag meer welk materiaal zou worden gebruikt. De winkel moest een unieke winkelervaring gaan bieden en een verhaal vertellen, waarbij duurzaamheid centraal staat vanwege de ambitie van Ace & Tate om uit te groeien tot een duurzaam bedrijf.

Laat je inspireren

Materiaal is een onuitputtelijke bron van kleur, licht, vorm en toepassing. Ontdek de mogelijkheden.

Plastic vindt oneindig nieuw thuis

Door plastic afval om te toveren tot design kunststofplaten en in de winkel te plaatsen, vindt het duurzame plastic een langdurig thuis en kan het in de toekomst opnieuw worden gerecycled. Plasticiet wil graag anderen inspireren om duurzame toepassingen te vinden voor materialen die herbruikbaar of recyclebaar zijn, in plaats van de kostbare materialen van de wereld te misbruiken door ze gemakkelijk weg te gooien.

Materialen: afval meets design

Speciaal voor deze winkel van Ace & Tate heeft Plasticiet het design Rhinestone aangepast met kleuren die vaak worden gebruikt in de visuele expressie van de winkels. Rhinestone is gemaakt van polystyreen, het meest voorkomende materiaal met veel toepassingen in industriële en bouwapparatuur, maar ook in huishoudelijke producten zoals voedselverpakkingen, keukengerei en speelgoed.

In vergelijking met het alom bekende witte plastic – dat vroeger voedselverpakkingen waren – wordt het teruggewonnen plastic uit het Antwerpse afval minder vloeibaar, waardoor de stukken hun vorm behouden tijdens het smeltproces. Alle gekleurde chips die in het winkeldesign zichtbaar zijn, zijn verzameld uit het grofvuil van de Antwerpse afvalverwerker. Het polystyreen werd versnipperd tot grote stukken die met de hand werden gesorteerd in rood, blauw en oranje en daarna verhit.

Grote vlokken

Om de herhaling van de gekleurde vlokken te benadrukken, worden de kijkers eerst door een ruimte geleid waar uitsluitend brilglazen te zien zijn, waarna ze door kunststof bogen worden geleid. Hier laat het patroon en de herhaling in combinatie met spiegels de kijker zich volledig overgeven aan de gerecycleerde wereld. De ruimte gaat vervolgens weer open in een meer serene omgeving waar ze comfortabel een bril kunnen vinden die het beste bij hen past.

Met de wensen van Ace & Tate in gedachte werd een kalme, serene ruimte gecreëerd in combinatie met de bloeiende kleuren. Omdat de gevlokte platen zo uitgesproken zijn, is ervoor gekozen om het ontwerp repetitief en kalm te houden. Daarnaast zijn veel spiegels aangebracht om een ​​ruimtelijk gevoel te geven en de herhaling in het ontwerp te vergroten. Doordat de stukken afval hun vorm behouden tijdens het smeltproces, kan de kijker zijn hart ophalen bij het vinden van producten die hij kent. Of hij kan zijn eigen interpretatie volledig gebruiken en herkenbare vormen visualiseren.

Beelden zeggen meer dan woorden, wij laten graag meer zien

Bekijk meer projecten

Neem direct contact op met het Pyrasied team

Bewaar mijn gegevens
op je telefoon

Bewaar mijn gegevens

Peach Fuzz is de trendkleur van het jaar 2024!